Rubriky
Články

Organické vyhledávání: Z nuly na 25 poptávek měsíčně

V květnu 2020 jsme podepsali 25 nových klientů a měli jsme přes 30 poptávek z webu. Všechny poptávky šly přes organické vyhledávání. V průměru třetinu poptávek z webu podepíšeme, takže 10 podpisů z organiku za měsíc. A takhle to máme od začátku roku pravidelně. Jak jsme to dokázali popíšu v tomhle článku.

Naše druhá firma InspiPay srovnává nabídky platebních bran a terminálů pro české podniky. Máme smlouvy s většinou českých bankovních institucí a můžeme proto doporučit pro konkrétní podnik ideální podmínky přijímání karet.

Statistiky poptávek v Google Analytics
Statistiky poptávek v Google Analytics

Nejdřív co děláme

Podniky nás oslovují ze dvou hlavních důvodů:

  1. Chtějí ušetřit na poplatcích za platbu kartou. Ty jsou obvykle 1-1,5 % z každé transakce, někdy si banky účtují také měsíční poplatek za terminál, případně fixní částku za každou transakci (např. 1 koruna)
  2. Mají nějaké speciální požadavky:
    • Chtějí propojení s pokladnou
    • Chtějí zachovat konkrétní bankovní účet
    • Chtějí kompatibilitu s účetnictvím
    • Prodávají zboží/služby, které banky moc neznají (něco mezi lékem a kosmetikou, erotické zboží, kasíno…) nebo znají jako rizikové (cestovní kancelář…)

Typicky to funguje následovně:

  • Přijde restaurace nebo obchod, jestli by náhodou nemohli mít lepší podmínky akceptace karet. Ideálně nás poptá rovnou přes formulář na webu
  • Z poptávkového formuláře už máme základní info (případně si data dodatečně vyžádáme)
    • Aktuální objemy transakcí
    • Stávající poskytovatel terminálů
    • Ideálně rovnou jaký mají aktuální poplatek
  • Poptáme u našich account manažerů v bankách nabídku
  • Prezentujeme klientovi, vysvětlujeme výhody a nevýhody jednotlivých možností
  • Klient podepisuje smlouvu u nové banky
  • Servisní firma dodává terminály do provozovny a je hotovo
Mapa našich klientů
Mapa našich klientů

Náš byznys model:

  • Poradenství, analýzy a veškerá naše komunikace s klientem je zdarma
  • Máme malé provizní procento z každé transakce provedené na terminálu / bráně
    • Toto procento zahrnuje banka do svého poplatku od klienta
  • Prodáváme s marží také terminály firmy MyPOS, které jsou určené pro menší firmy a živnostníky

Odkud jdou poptávky

Poptávky máme aktuálně cca 50:50 od obchodníků a přes náš blog z organického vyhledávání.

Hodně přes 90 % všech organických poptávek nám jde přes články na blogu, dlouhodobě zásadní jsou 3:

Tyto články vygenerovaly za poslední rok desítky tisíc přečtení.

Cca 16.000 přečtení má také „krátkodobý“ článek EET 2020, jeho popularita a hledanost byla nejvyšší leden-březen 2020, následně výrazně klesla.

V rámci tvorby obsahu se řídíme těmito třemi základními pravidly:

1. Lidé čtou smysluplný obsah

Lidé mají problémy, dotazy a potřebují na ně odpovědi. Od toho tu jsou vyhledávače, které zajišťují, že se k lidem na jejich dotaz dostane co nejvíce relevantní obsah.

Proto nestačí článkem pouze cílit na klíčová slova, musí přinášet čtenářům hodnotu.

Napsat dobrý článek, který zaboduje v organickém vyhledávání, zabere opravdu hodně času. Naše srovnání poskytovatelů platebních terminálů (z něj nám jde cca 50 % poptávek) jsme dávali dohromady v řádu měsíců.

Organické vyhledávání - statistiky návštěvnosti
Relativně vysoká průměrná doba na stránce značí, že lidé obsah opravdu čtou. Naopak nám nevadí vysoká míra okamžitého opuštění. Obsah svůj účel plní – nepotřebujeme, aby lidé četli další články, potřebujeme poptávky.

Klíčové body:

  • Ptali jsme se obchodníků, na co se nejčastěji lidé dotazují během obchodního procesu
    • Poplatky
    • Za jak dlouho přijdou z terminálu peníze na účet…
  • Určili jsme si položky tabulky pro srovnání parametrů bank
    • Všechny jsme je pak v článku popsali
  • Volali a psali jsme si s bankami ohledně konkrétních parametrů, které jsme neznali a nešlo je najít na jejich webu
  • Napsali jsme stručné charakteristiky jednotlivých partnerů a pro jaký typ podnikání je ten který partner vhodný
  • Ladili jsme URL adresu a další SEO prvky, jako je title a description, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání
  • Zajistili jsme cílení na longtail fráze s jmény partnerů typu „platební terminál čsob“

Článek jsme vydali v září 2019 a následně jsme jej koncem roku aktualizovali na verzi 2020.

Výsledkem bylo:

  • Přes 1000 přečtení za první měsíc
  • Organické vyhledávání přineslo růst na více než 3000 přečtení za měsíc
  • Začátkem 2020 TOP1 pozice na Google na nejžhavější klíčové slovo „platební terminál“
  • Jsme dlouhodobě druzí v pořadí na longtaily bank „platební terminál fio“ atd. hned po oficiálních stránkách banky

2. Organické vyhledávání znamená cílení na klíčová slova

Články můžete samozřejmě aktivovat na sociálních sítích a sypat finance do jejich propagace. V určitých případech to dává smysl. Svatý grál je ale organické vyhledávání, které nic nestojí a ideálně přináší výsledky dlouhodobě.

Pokud chcete zabodovat v organickém vyhledávání, musíte cílit na to, co lidé vyhledávají. K tomu potřebujete čísla hledanosti jednotlivých klíčových slov.

Organické vyhledávání - výsledky hledání
Další náš funkční článek, který vysvětluje princip poplatků za platbu kartou. TOP1 na Google, dokonce máme od Googlu i rozšířený náhled.

Jak jsme dělali analýzu klíčových slov?

Analýzou klíčových slov můžete trávit měsíce a každá agentura vám ji s radostí udělá. My postupujeme jednoduše:

  • Udělali jsme si obecnou analýzu v Google Keyword Planner, ze které vyšlo do excel tabulky cca 10 top pojmů, které lidé hledají, protože řeší nějaký problém. Toto slouží jako náš „redakční plán“
  • Vybrali jsme si pojem (např. „platební terminál“) a vytvořili téma článku (např. „Srovnání poskytovatelů platebních terminálů v ČR“)
  • Podívali jsme se na dílčí longtaily a přizpůsobili jim strukturu článku (např. „platební terminál ČSOB“)
  • Napsali jsme článek a revidovali jej dle hlavního klíčového slova a longtailů
  • Využili jsme SEO checker (u nás Yoast SEO), abychom nezapomněli na description, měli dobrou čitelnost atd.

Poznámka: Článek jsme aktivovali velmi decentně, chvíli běžela menší placená kampaň na FB, sdílel jsem ho na LinkedInu… Ale chytil se velmi rychle sám.

Takže lidem přijde obsah hodnotný a jednoduše ho najdou. Jenže…

3. Potřebujete konverze, ne přečtení

Můžete mít statisíce přečtení, ale pokud obsah nic nepřinese byznysu, neplní svojí funkci dobře.

Dobrá zpráva je, že pokud jste udělali první dva body dobře (tedy cílíte na fráze, které lidé hledají, a současně máte hodnotný obsah plný zajímavých informací), máte už výborný základ – z čtenářů se stávají kvalifikované leady. Jenom si musíte dát pozor, aby byly kvalifikované pro váš byznys :-).

Pokud totiž popíšu do článku perfektní recept na boloňskou omáčku, budu mít kvalifikované leady pro nákup kořenové zeleniny, ale InspiPay to nic nepřinese.

Váš byznys musí přinášet řešení problému popsaného v obsahu.

Zpět k našemu srovnání poskytovatelů platebních metod – to je přesně náš core byznys. My srovnáváme platební metody a doporučujeme klientům ideální řešení.

Proto máme z tohoto článku kvalifikované leady a konverzní poměr do poptávek 1-1,5 %.

TIP: Popište si bodově váš byznys, jako my výše v sekci Co děláme. Na základě toho se vám bude lépe vymýšlet obsah, který přinese konverze.

Následně jsme umístili do článků call-to-action tlačítka, která vedou kvalifikované leady na poptávkový formulář, kde zadají mimo jiné telefonní číslo a e-mail. Na základě toho je kontaktuje náš obchodník, podepisuje cca 30 % zaslaných poptávek.

CTA tlačítko
Dlouho jsme měli na stránce pouze jedno CTA tlačítko, od července 2020 experimentujeme s druhým. Nezapomeňte kvůli GA značkovat odkazy pomocí UTM.

Shrnutí

  • Tvořte obsah pro lidi, musí přinášet maximální hodnotu
  • Analýza klíčových slov vám zajistí, že lidé obsah najdou přes organické vyhledávání
  • Váš byznys musí přinášet řešení problému, který popisujete v článcích, to vám přinese konverze

Pokud si myslíte, že by mohl článek pomoct i někomu dalšímu, sdílejte ho na sociálních sítích. Díky!

Pokud chcete dostat další tipy, sledujte mě na LI nebo IG.

Autor

5 let vedu Inspirum Technologies, technologickou firmu se specializací na e-commerce. Na naší e-shopové platformě Inspishop naši klienti realizovali objednávky za více než 1 miliardu korun. Mezi naše klienty patří Koberce Trend, Sexshop.cz, Nobilis Tilia, Purity Vision a další.

Více o mé práci